جراحی بزرگ کردن چانه

وقتیکه به تأثیر فراوان و چشمگیر عمل بزرگ کردن چانه روی ظاهر کلی افراد نگاه می کنیم، متعجب می شویم که چرا افراد کمی راجع به این عمل بی خطر و کارآمد آگاهی دارند. تعادل و تناسب 2 اصل ضروری زیبایی می باشند. به استثنای جراحی بینی شاید هیچ جراحی پلاستیک دیگری به اندازه عمل بزرگ کردن چانه در برقراری تعادل و تناسب موثر نباشد.

عمل بزرگ کردن چانه روی خط فک Jaw lineتمرکز می کند و باعث ارتقای تعادل کلی چهره می شود. وقتیکه افراد برای انجام جراحی پلاستیک به ما مراجعه می کنند، به جای اینکه روی ظاهر کلی خود حساس باشند، تنهاروی یک جنبه از ظاهر خود تأکید می ورزند، مثلا بیماریکه از اندازه و سایز بینی خود راضی نیست، به دنبال انجام رینوپپلاستی می باشد، حال ممکن است که با کوچکتر نمودن بینی، تعادل مناسبی در چهره نتواند ایجاد کند. بیمارانی که به بینی شان دقت زیادی دارند و آنرا بزرگ فرض می کنند، با انجام عمل بزرگ کردن چانه، تعادل لازم را در چهره به دست می آورند و بدون جراحی کردن بینی، متوجه می شوند که بینی شان به چهره جدید شان می آید و کاملا اصلاح شده است. بنابراین می تون از جراحی بزرگ کردن چانه به عنوان مفیدترین نوع جراحی پلاستیک صورت یاد کرد.
بهترین روش برای شروع گفتگو در باره روش های جراحی پلاستیک، نگاه کردن به تصاویر قبل و بعد از جراحی افراد مختلف می باشد. چرا که به این ترتیب توقعات ما از یک عمل منطقی تر می شود. همانطوریکه در عکس ها دیده می شود، اغلب بیماران که عمل بزرگ کردن چانه را بصورت توأم با یکی از جراحی های تجدید جوانی صورت، نظیر کشیدگی صورت انجام می دهند، چون به این ترتیب قادر خواهند شد که «گردن آویزان» یا گردن بوقلمونی خود را نیز اصلاح کنند. بعضی دیگر خواهان لیپوساکشن گردن و کشیدن چربیها می باشند که به راحتی می توان این عمل ها را با بزرگ کردن چانه انجام داد. تزریقات چربی را می توان در نقاط متعددی از صورت نظیر خطوط لبخند و همچنین برای بزرگ کردن لب ها انجام داد.
برخی اوقات مردها می خواهند که چانه ای با ظاهر قویتر و محکم تر داشته باشند. تصور می شود که یک عمل زیبایی صورت مورد تقاضای خانمها باشد، این تقاضاها بصورت فزاینده ای توسط مردها در محیط های کاری رو به افزایش است، این افراد می خواهند با استفاده از این روشها جوانتر جلوه کنند، چرا که هر چه ظاهر جوانتر باشد نشان دهنده انرژی بیشتری در فرد می باشد. مردها همچنین مکررا در خواست جراحی کشیدن ابرو را دارند، آنها بوسیله این نوع جراحی خطوط اخم بین چشمهایشان را اصلاح می کنند یا با استفاده از بلفاروپلاستی کیس های زیر چشمهایشان را عمل می کنند.
همچنین، هنگامیکه افراد در جستجوی اطلاعاتی درباره از بین بردن چروکهای سطحی پوست در ناحیه چانه به کمک پیل شیمیایی، جراحی لیزری یا روش های صاف کردن پوست می باشند، اطلاعاتی درباره بزرگ کردن چانه به دست می آورند. جراحی لب را می توان بصورت همزمان با جراحی بزرگ کردن چانه انجام داد.
یک جراح پلاستیک معتبر و مجرب صورت که منحصرا جراحی چهره و گردن انجام می دهد، می داند که وظیفه وی تنها اصلاح و ترمیم نواحی موردنظر بیمار نمی باشد، بلکه وی باید به انگیزه در پس این تقاضا نیز پاسخ دهد. صراحتا عرض می کنیم که یک جراحی پلاستیک نمی تواند از فروپاشی یک ازدواج جلوگیری کند. برخی افراد که آمادگی انجام جراحی زیبایی را ندارند، روش های محافظه کارانه تری نظیر بوتاکس برای رفع چروک ها و خطوط چهره یا کلاژن برای ترمیم crowfeet را ترجیح می دهند.بیمارانی که خود درباره روش های تجدید جوانی آگاهی دارند، می دانند که چه زمانی برای انجام جراحی مناسب است.
یک گام مهم برای انجام جراحی زیبایی، انجام یک معاینه توسط جراح پلاستیک صورت است. در جلسه مشاوره اولیه، ساختار استخوانی و بافت نرم صورت شما را ارزیابی خواهیم کرد. این ارزیابی یا معاینه شامل بررسی تناسب و تعادل صورت، بینی و چانه می باشد. همچنین میزان چربی ناحیه گردن، الاستیکه پوست و کیفیت بافت پوست بررسی می شود. نوع پوست، نژاد و سن از جمله فاکتورهای مهم در بروز نتیجه موفق نهایی جراحی می باشند. روی هم رفته ممکن است درباره راه حل های زیادی قبل از گرفتن تصمیم نهایی با هم بحث کنیم.
بزرگ کردن چانه یک روش ایمن، موثر و کارا می باشد که بری حفظ تعادل، تناسب و ایجاد یک ظاهر جوانتر بکار برده می شود. نظیر سایر جراحی های پلاستیک یک معاینه کلی از وضعیت جسمانی و سلامتی داشتن، توقعات واقع گرایانه از اصول کار می باشد. آگاهی شما از اقدامات و روش های رایج برای رسیدن به یک نتیجه نهایی موفق ضروری است.

 

قبل از عمل بزرگ کردن چانه

در ملاقات قبل از عمل شما با ما، پرستار ما راهنمایی های لازم را به شما می کند تا اقدامات لازم را قبل و بعد از عمل انجام دهید. در یک روز به عمل مانده به ما زنگ بزنید تا قرار عمل را تأیید کنیم. در روز عمل، با پرستار صحبت خواهید کرد (کسی که شما را بیهوش می کند). و قبل از رفتن به اتاق عمل با دکتر خود ملاقات خواهید نمود. عمل جراحی چانه باتوجه به ساختار زیرپوستی و میزان بافت اضافه حدود 2 ساعت طول می کشد. اگر غیر از عمل چانه، عمل دیگری نیز داشته باشید، بالطبع این مدت بیشتر طول خواهدکشید. به هوش آمدن از حالت بیهوشی حدود یک ساعت طول می کشد و اکثر بیماران بعد از 5 ـ 4 ساعت پس از پذیرش مرخص می شوند.

 

اقدامات قبل از عمل بزرگ کردن چانه

  1. لطفا از خوردن آسپرین یا مواد حاوی آسپرین یا ایبوپروفن (Advil, Aleve, …) تا یک هفته قبل از عمل و 2 هفته بعد از عمل خودداری فرمائید. برای آگاهی از لیست کامل داروهایی که نباید قبل از عمل مصرف کنید به قسمت «لیست داروها» مراجعه کنید. اگر دارویی مصرف می کنید که روی گردش خون و خونریزی تأثیر می گذارد سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.
  2. لطفا از کشیدن مواد مخدر و مصرف الکل یک هفته قبل از عمل و 3 هفته بعد از عمل خودداری کنید. اگر مصرف این دو را متوقف نکنید، بهبودی زخم ها به تعویق می افتد و قرمزی پوست و سایر اختلالات باقی می مانند.
  3. لطفا ما را در جریان تمام سوابق پزشکی و درمانی خود قرار دهید. در قرار ملاقات قبل از عمل پرستار شما را در جریان داروهایی که باید در روز عمل با یک جرعه آب مصرف کنید قرار می دهد.
  4. در قرار ملاقات پیش از عملتان به شما نسخه ای داده می شود که در آن آنتی بیوتیک های خوراکی، پماد آنتی بیوتیکی چشم (در صورت داشتن عمل پلک) و داروهای مسکن درد وجود دارد. لطفا داروهای این نسخه را قبل از رفتن به اتاق عمل فراهم کنید تا بعد از خاتمه عمل و بازگشت به خانه آنها را آماده داشته باشید.
  5. بایدویتامین C (اسید اسکوربیک) را قبل و بعد از عمل مصرف نمائید.
  6. نباید از بعد از نیمه شب روز قبل از عمل چیزی بخورید یا بیاشامید. مگر اینکه پزشک خلاف این را برای شما تجویز نماید. بهتر است پیش از عمل دندانهایتان را بشوئید. در صورت عمل نکردن به هر یک از موارد مذکور عمل شما لغو خواهد شد.

 

بعد از عمل بزرگ کردن چانه

هنگامیکه به هوش می آیید، در اطراف چانه خود نواری می بینید که برای جلوگیری از افزایش تورم به چانه شما بسته شده و به این خاطر درد کمی به چانه شما وارد می کند. بعد از اتمام جراحی، پرستاران به شما در انجام موارد زیر کمک خواهند کرد:
نوشیدن مایعات، راه رفتن با قدم های آهسته، دفع (void) و برآورده کردن اسباب راحتی شما. پرستارها تمام اقدامات و راهنمایی های لازم برای عمل بزرگ کردن چانه را به شما می دهند.
پوشش چانه باید خشک نگه داشته شود و تا 3 روز بعد از جراحی از جای خود تکان داده نشود. از شما درخواست می شود که 4ـ 3 روز بعد برای برداشتن این پوشش به ما مراجعه کنید. در روز برداشت بخیه ها، دوش بگیرید و پوشش را خیس کنید، این کار به برداشتن آن کمک خواهد کرد.
بیشتر بیماران می گویند که برداشتن این پوشش به جای اینکه درد داشته باشد بیشتر ایجاد ناراحتی می کند، لذا توصیه می شود که حدود یک ساعت قبل از برداشتن بخیه ها مسکن مصرف کنید. وقتیکه بخیه ها برداشته شدند، از نوارهای استریل کوچکی برای تقویت محل برش استفاده می شود. این نوارها را خشک نگه دارید و تا 4 روز آنها را در موضع بریدگی حفظ کنید.

 

اقدامات بعد از عمل بزرگ کردن چانه ـ مراقبت از چانه

لباسهایتان را تا 3 روز بعد از جراحی خشک و دست نخورده نگه دارید. اگر لباسهایتان گشاد و شل است به دکتر اطلاع دهید.

 

داروها

  1. از داروهای مسکن تجویز شده استفاده کنید. وقتیکه از داروهای مسکن استفاده می کنید، رانندگی نکنید وهمچنین الکل مصرف نکنید. استفاده از مسکن ها به همراه غذاهای کمکی، استفراغ و حالت تهوع ناشی از مصرف مسکن ها را به حداقل می رساند.
  2. آنتی بیوتیکها (cephalexin / kcflex) را هنگامیکه به خانه می روید شروع به مصرف کنید. تا 24 ساعت بعد از جراحی تب داشتن امری عادی است. همچنین داروهای ضدتورم را هنگام خواب شبانه در خانه شروع کنید.
  3. مصرف ویتامین C به بهبود شما کمک می کند. ویتامین C را باید 3 بار در روز هر بار mg1000 به مدت 2 هفته مصرف کرد.

 

رژیم غذایی

رژیم غذایی تان را با مایعات شروع کرده و به سمت غذاهای نرم (نظیر غلات، ماست، سوپ، ماکارونی) تغییر دهید. هیچگونه محدودیت غذایی برای بیماران تحت عمل بزرگ کردن چانه در بعد از عمل وجود ندارد.

 

لطفا به خاطر داشته باشید

تورم، کوفتگی و بی خوابی از علائم بسیار عادی پس از عمل می باشند و با پیشرفت بهبودی از شدت آنها کاسته می شود. داشتن یک همراه بالغ و مسئولیت پذیر و انجام فعالیت های روزانه ذکر شده تا 3 روز بعد از عمل شدیدا توصیه می شود.

 

فعالیت

روز بعد از عمل را کاملا استراحت کنید. تا یک هفته بعد از جراحی به هنگام خواب زیر سر خود 2 تا 3 بالش قرار دهید تا سرتان بالا بیاید. به هیچ وجه خم نشوید، از بلند کردن وسایل سنگین و انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید. از بلند کردن و بغل کردن کودکان خودداری کنید. تا یک هفته بعد از جراحی رانندگی نکنید. 2 هفته مرخصی از کار توصیه می شد ولی 3 هفته دوری از کار ایده آل است. همواره صورت خود را از نور مستقیم خورشید بپوشانید. برای این منظور از کلاه یا عینک آفتابی استفاده کنید. بعد از عمل پرستاران به شما خواهند گفت که چه زمان می توانید از کرم های ضد آفتاب، لوازم آرایشی یا کرم های صورت استفاده کنید. برای جلوگیری از ایجاد کک و مک در ناحیه بریدگی جراحی تا 3 ماه نباید در معرض مستقیم نور خورشید قرار بگیرید.

 

نتیجه نهایی

خوابیدن تورم و بهبود پوست صورت فرآیندی زمانبر و طولانی است و خوب شدن اینها طول می کشد. اغلب بیماران معمولا یک هفته بعد از عمل به سر کار خود باز می گردند. ما به شما 2 هفته استراحت و مرخصی را توصیه می کنیم ولی این مدت می تواند با توجه به حساسیت فرد بیشتر شود. تا 2 هفته بعد از عمل وجود تورم و کوفتگی در صورت برای شما خیلی جلوه می کند ولی برای دوستان و همکارانتان این چنین نیست.
نتایج نهایی بعد از عمل تا یکسال بعد از عمل کاملا دیده نمی شوند. با وجود مشکل پسند بودن شما درباره کار ما خیلی زودتر از اتمام یکسال ، از کار ما راضی خواهید شد. ما بعد از یکسال از شما می خواهیم که برای همکاری با ما چند عکس بگیرید و به این ترتیب ما از نتیجه نهایی لذت خواهیم برد.

سایر مقالات:

جراحی گوش

کشیدن پوست صورت

جراحی زیبایی لب

جراحی پلاستیک بینی

Message Us on WhatsApp