1) وقتی که به هوش می آیم چگونه به نظر می رسم؟
پس از جراحی یک cast یا آتل روی بینی شما گذاشته می شود که گاز زیر بینی شما گذاشته می شود تا موکوس نشتی را جمع کند. بینی شما متورم است. کمی کوفتگی در زیر چشم ها خواهید داشت که تا 48 ـ 24 ساعت پس از عمل به حداکثر شدت خود می رسد.

2) تورم و کوفتگی چقدر طول می کشد؟
در اغلب بیماران کوفتگی و تورم تا یک هفته دیده می شود. اگر کوفتگی شما شدید باشد. نهایتا 2 هفته طول می کشد که چنین حالتی خیلی نادر است.

3) برای جلوگیری از بروز کوفتگی آیا می توانم هر کاری که دلم خواست انجام دهم؟
اغلب بیماران کمی کوفتگی خواهند داشت. استفاده از کیسه یخ در 48 ساعت اول پس از عمل کمک زیادی به کاهش کبودی و تورم می کند.

4) وقتی به هوش می آیم چه احساسی دارم؟
بینی تان مثل زمانیکه سرمای شدید می خورید کاملاً گرفته خواهد بود و سردرد نیز خواهید داشت. مطمئن شوید که استفراغ و حالت تهوع ندارید. پرستاران ما در کنار شما هستند تا در صورت لزوم اقدامات ویژه را انجام دهند.در سقف دهان یا کامتان و پشت 2 دندان نیش جلویی دچار بی حسی خواهید بود که به مرور خوب می شوند.

5) لطفا درباره تامپون بینی توضیح بیشتری بدهید.
پس از جراحی، داخل بینی شما با یک بسته بندی نرم مخصوص بینی (تامپون) پوشانده می شود. یک cast یا آتل در قسمت بیرونی بینی شما گذاشته می شود. تامپون بینی مانع تنفس از طریق بینی می شود لذا شما مجبورید که با دهان نفس بکشید. بنابراین دهانتان خشک می شود. نوشیدن مایعات هنگام خواب به همراه یک مرطوب کننده هوا به شما کمک زیادی خواهد کرد. با تکنیک های ظریف و جدید جراحی بینی، در بسیاری از موارد نیازی به تامپون داخل بینی وجود ندارد.

6) drip pad چیست؟
پس از جراحی یک گاز توری زیر بینی شما گذاشته می شود تا موکوس خونی نشتی را جمع کند. نشت این موکوس به داخل این گاز عادی است. پس از اتمام عمل پرستارما نحوه تعویض drip pad را به شما یاد خواهند داد. شما می توانید در صورت آغشته شدن این گاز به خون آنرا تعویض کنید.

7) چرا پس از جراحی اشک ریزی دارم؟
به علت وجود تورم است. این تورم در طول هفته اول جراحی می خوابد.

8) کی می توانم نفس عمیق بکشم یا با بینی ام فوت کنم؟
تا یک هفته نباید با بینی تان نفس عمیق بکشید. خودداری از این عمل خونریزی و تورم پس از جراحی را به حداقل می رساند.

9) وقتیکه به اندازه کافی هوشیار شدم، می توانم خودم رانندگی کنم؟
خیر، شخص دیگری باید بعد از عمل شما را به خانه ببرد و تا عصر در کنار شما بماند.

10) آیا باید بعد از جراحی، کسی هنگام شب کنار من باشد؟
بله ـ باید در شب نخست بعد از جراحی کسی کنارتان باشد.

11) آیا بعد از عمل رژیم خاصی باید بگیرم؟
خیر، بیماران می توانند هر چه می خواهند بخورند. رژیم خود را با مایعات شروع کنید و کم کم غذاهای نرم و جامد بخورید. تا می توانید مایعات بخورید تا پوستتان خشک نشود. در ناحیه سقف دهان و پشت دندانهای نیشتان بی حسی خواهید داشت لذا باید در دوره پس از جراحی از خوردن و نوشیدنی های خیلی داغ خودداری کنید.

12) آیا پس از جراحی به نسخه ویژه ای نیاز دارم؟
بله ـ این نسخه را باید قبل از عمل تهیه کنید تا وقتی به خانه آمدید آنرا کاملاً بصورت آماده داشته باشید. داروهای این نسخه عبارتند از:

  • یک آنتی بیوتیک (معمولا cephalexine / keflex ) برای جلوگیری از بروز عفونت.
  • داروی ضد تورم برای کم کردن میزان تورم.
  • مسکن درد برای به حداقل رساندن هر گونه ناراحتی و درد.
  • پماد برای مالیدن روی محل بریدگی و داخل سوراخ های بینی مالیده شود.
  • اسپری سرم نمکی برای شستشوی بینی پس از جراحی. این اسپری باعث ترمیم زخم ها، ممانعت از ایجاد عفونت می شودو همچنین جلوی تورم درونی بینی را می گیرد.
  • ویتامین C، به مدت یک هفته بعد از عمل برای تسریع در بهبودی.از مصرف آسپرین، ایبوپروفن و ویتامن E تا یک هفته بعد از عمل خودداری کنید زیرا باعث خونریزی می شوند.

13) از کی باید این داروها را مصرف کرد؟
مسکن ها را در صورت نیاز مصرف کنید. مصرف بقیه داروها باید از روز بعد از عمل آغاز شود.

14) چه وقت می توانم دوش بگیرم؟
آتل یا Cast بینی باید خشک بماند و تا یک هفته نباید از جای خود تکان داده بشود. بنابراین تا قبل از برداشتن آتل یا Cast نباید دوش بگیرید. می توانید پس از آن حمام کنید یا موی خود را در سینک بشویید.

15) اگر Cast یا آتل از جای خود افتاد چه کار باید بکنم؟ 
افتادن آتل بینی امری غیر عادی است. به هر حال در اسرع وقت با پزشک خود جهت اصلاح این مشکل تماس بگیرید.

16) اگر خونریزی زیادی داشتم چه کار باید بکنم؟
نگران نباشید، خونریزی پس از جراحی عادی است. ما به شما خواهیم گفت که چه میزان خونریزی بیش از حد طبیعی است. اگر خونریزی زیادی دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

17) آیا در حین فعالیت های روزمره باید اقدام خاصی انجام دهم؟
هنگام خواب زیر سرتان 3ـ 2 بالش بگذارید. تا 7 روز با دهان باز نفس بکشید و از فوت کردن با بینی خودداری کنید. احتقان بینی، اشباع صورت ،سردرد و بی خوابی از علائم نرمال پس از جراحی هستند و به تدریج خوب می شوند. از خم شدن زیاد، تقلا کردن و بار سنگین برداشتن به شدت خودداری کنید. اگر کودک خردسال دارید مستقیما از روی زمین او را بغل نکنید.

18) چه وقت طبیعی به نظر می رسم؟
پس از دو هفته به تدریج خوب می شوید و نرمال به نظر می رسید.

19) خوب شدن و درمان شدن چقدر طول می کشد؟
رسیدن به نتایج کلی این جراحی یکسال کامل طول می کشد. هر چند پس از 3 ماه، 90% بیماران به نتایج دلخواه خود دست می یابند.

20) آیا می توانم پس از رینوپلاستی از عینک یا لنز استفاده کنم؟
بهتر است تا حدود 3 روز پس از عمل از لنز استفاده نکنید. می توانید عینک خود را روی Cast بینی قرار دهید. با این وجود یک هفته پس از عمل Cast برداشته می شود. در آن هنگام به شما خواهیم گفت که چگونه از عینکتان استفاده کنید تا به بینی تان آسیبی نرسد. بسته به نوع عمل جراحی انجام شده روی بینی بیمار، بین یک تا دو ماه استفاده از عینک به طور مستقیم روی بینی ممنوع می باشد.

Message Us on WhatsApp