سوالات متداول پس از عمل جراحی صورت

1)وقتی که به هوش می آیم چه احساسی دارم؟
اغلب بیماران پس از به هوش آمدن تنها کمی ناراحتی همراه با مقداری سفتی و بی حسی در موضع عمل دارند. این بی حسی بیشتر در زیر چانه وجود دارد و پس از حدود 3 هفته از بین می رود. باید مطمئن شوید که حالت تهوع و استفراغ ندارید. پرستاران ما در کنار شما خواهند بود تا بلافاصله پس از به هوش آمدن از شما مراقبت کنند.

2) وقتی به هوش می آیم چگونه به نظر می رسم؟
پس از به هوش آمدن روی سرتان یک نوار نرم می بینید که سر و چانه اتان را می پوشاند. این نوار تورم را به حداقل می رساند. همچنین یک لوله که در انتهایش یک گوی وجود دارد می بینید که drain نام دارد. این لوله در دو طرف گوشها وصل می شود. به شما آموزش داده می شود که چگونه هر شب آنها را تخلیه کنید. نوار و drain فردای روز عمل برداشته می شوند و به جای آن ها یک بانداژ الاستیکی بسته می شود تا جلوی تورم را بگیرد. ممکن است کمی آثار کوفتگی داشته باشید که 48 ـ 24 ساعت بعد از عمل به حداکثر میزان خود می رسد.

3) آیا برای جلوگیری از کوفتگی هر کاری که بخواهم می توانم انجام دهم؟
اغلب بیماران کمی کوفتگی خواهند داشت. پدهای چشمی منجمد بعد از عمل جراحی از تورم و کوفتگی جلوگیری می کنند.

4) در مورد بخیه ها بیشتر برایم توضیح دهید. 
در اولین ملاقات پس از عمل یعنی صبح روز بعد از عمل drain ها و نوار سر برداشته می شوند. باید از بخیه های نزدیک گوشهایتان به خوبی مراقبت کنید. برای ضدعفونی کردن وتمیز نگه داشتن بخیه ها باید آنها را با پنبه آغشته به پراکسید بشوئید و روزی دوبار روی آنها یک پماد آنتی بیوتیک بمالید. بخیه هایی که بوسیله پماد لیز می شوند هنگام برداشته شدن درد کمتری ایجاد می کنند. 5 ـ 4 روز بعد می توانید برای برداشتن بخیه به ما مراجعه کنید.

5) کی می توانم دوش بگیرم؟
علاوه بر مواردی که باید برای مواظبت از زخم ها رعایت کنید، باید بخیه ها را خشک نگه دارید. حتما روز قبل از مراجعه برای برداشتن بخیه ها دوش بگیرید و موهایتان را بشوئید. وقتیکه بخیه ها برداشته شوند، به جای آنها نوارهای استریل بسته می شود و شما اجازه ندارید که تا 5 روز آنها را خیس کنید و دوش بگیرید. به شرط اینکه سر خود را خشک نگه دارید، می توانید پس از عمل هر زمان که دوست دارید حمام کنید.

6ـ آیا بعد از جراحی به نسخه خاصی نیاز دارم؟
بله ـ داروهای بعد از عمل را باید در روز بعد از عمل و در بدو ورود به خانه مصرف کنید. این داروها عبارتند از:

  • یک آنتی بیوتیک (معمولا cephalexine / keflex ) برای جلوگیری از بروز عفونت.
  • مسکن درد برای به حداقل رساندن هر گونه ناراحتی و درد.
  • پماد (polysporin/ bacitracin optalmic) برای مالیدن روی محل بخیه ها
  • ویتامین C به مقدار mg1000، 3 بار در روز به همراه غذا تا یک هفته پس از عمل برای تسریع در درمان.

7) از کی باید این داروها را مصرف کرد؟
مسکن ها را در صورت نیاز مصرف کنید. مصرف بقیه داروها باید از روز بعد از عمل آغاز شود.

8) آیا پس از عمل باید رژیم خاصی بگیرم؟
خیر ـ بیماران می توانند هر چیزی که می خواهند بخورند. رژیم خود را با مایعات (آب میوه، شیر،صبحانه کامل و …) شروع کنید و با غذاهای نرم ادامه دهید و تا جایی که می توانید به سمت غذاهای جامد بروید. برای جلوگیری از خشک شدن پوستتان تا جایی که می توانید مایعات غنی و آب میوه بخورید.

9) آیا برداشتن drain درد دارد؟
بیماران می گویند که هنگام برداشتن drain یک سوزش موقت و توأم با بی حسی احساس می کنند. این حالت بیشتر تولید ناراحتی می کند تا درد.

10) آیا در حین فعالیت های روزمره باید اقدام خاصی انجام دهم؟
هنگام خواب زیر سرتان 3ـ 2 بالش بگذارید. اشباع صورت و بی خوابی بعد از عمل عادی است و به مرور خوب می شوند. از خم شدن، بلند کردن وسایل سنگین … خودداری کنید. از بغل کردن بچه ها خودداری کنید.

11) کی من طبیعی به نظر خواهم رسید؟
شما در عرض 3 ـ 2 هفته خوب می شوید. بعد از 6هفته فوق العاده به نظر می رسید و بعد از 6 ماه از آنچه که انتظارش را داشتید بهتر به نظر می رسید. شما کماکان تورم را خواهید داشت و نتیجه نهایی مورد نظر شما در عرض یکسال به دست می آید.

12) خوب شدن و درمان شدن چقدر طول می کشد؟
رسیدن به نتایج کلی این جراحی یکسال کامل طول می کشد. هر چند پس از 3 ماه، 90% بیماران به نتایج دلخواه خود دست می یابند.

 

برخی از خدمات دکتر فرزان رضایی جراح زیبایی بینی و صورت

Message Us on WhatsApp