عمل بینی یک پروسیجر رایج ولی کاملاً پیچیده است که بهبود آن در طول چند فاز، معمولاً در قالب یک چارچوب زمانی قابل پیش بینی اتفاق می افتد. دهه هاست که بهترین جراحان بینی به پشتوانه تجربیات ارزشمند خود، توصیه های مهمی را در خصوص آنچه در طول پروسه بهبود، انتظار وقوع آن را داریم در اختیارمان قرار می دهند. بخشی از این توصیه ها به ورم بینی بعد از عمل و راهکارهای کاهش آن مربوط می شود که ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

 

ورم بینی بعد از عمل - دکتر فرزان رضایی

 

چه سطحی از ورم بینی بعد از عمل، نرمال است؟

مقدار ورمی که بعد از جراحی بینی تجربه می کنید به دامنه کار انجام شده برای شکل دهی و تغییر اندازه بینی وابسته است. معمولاً در طول دو هفته اول بعد از جراحی، ورم در سطح ملایمی خواهد بود. ورم بعد از جراحی بینی تا زمان از بین رفتن کامل، شکل واقعی بینی را در خود پنهان خواهد کرد. پس اگر احساس کردید که بینی تان اصطلاحاً چاق است، نگران نباشید. با پیشرفت روند بهبود، ورم می خوابد و شکل واقعی بینی نمایان می شود.

ورم بعد از عمل بینی چه زمان می خوابد؟

هر چند پروسیجر جراحی بینی در بیماران مختلف، متفاوت است ولی بخش عمده ورم بینی بعد از جراحی در طول ماه اول بعد از جراحی می خوابد و اغلب در طول سه ماه اول بعد از عمل، شاهد فروکش کردن حدوداً 90% از ورم خواهیم بود. البته، بخش مهم داستان به این ده درصد باقی مانده مربوط می شود که عمدتاً برای 12-18 ماه در پل و نوک بینی جا خوش می کند. سوالی که بسیاری از بیماران از جراح خود معمولاٌ بعد از یک دوره سه تا چهار هفته ای می پرسند این است که آیا بینی من هنوز ورم دارد؟ علت پرسش این سوال بی صبری آنها در دیدن نتیجه نهایی است که کاملاً قابل درک است.

سه تا چهار ماه بعد از عمل، میزان فروکش ورم بعد از جراحی بینی به سطح قابل قبولی می رسد به طوریکه اگر در حال مهیا شدن برای جشن عروسی تان یا مناسب دیگری هستید، جای نگرانی برایتان وجود نخواهد داشت. در این نقطه زمانی، بخش عمده ورم روی نوک بینی متمرکز شده که فروکش کردن آن به مدت زمانی اندکی طولانی تر نیاز خواهد داشت.

آیا ورم نوک بینی بعد از عمل ، نرمال است؟

ورم در نوک بینی کاملاً طبیعی است. علت آن به ساختار آناتومیکی بینی ارتباط دارد. پوست بافت نرم نوک بینی ضخیم است و به شکلی متراکم به ساختار غضروفی پایه متصل می باشد. همین امر باعث می شود که دستیابی به نتیجه نهایی در نیمه پایینی بینی، به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. بسیاری از بیماران متوجه می شوند که بهبود در پل بینی در مقایسه با نوک بینی شان با سرعت بیشتری اتفاق می افتد ولی نوک بینی به زمان بیشتری برای خلاص شدن از شر ورم نیاز دارد.

برای رفع ورم صورت بعد از عمل بینی چه باید کرد؟

هرچند در طول عمل، تمام عملیات جراحی، روی بینی انجام می شود ولی در نواحی اطراف بینی روی صورت نیز می توان انتظار ورم را داشت. کبودی و پف کردن چشم ها، گونه ها و لب بالا در طول چند هفته اول بعد از جراحی کاملاً قابل انتظار است ولی خوشبختانه به سرعت در طول هفته اول، فروکش می کند. برخی بیماران در طول هفته اول بعد از عمل دچار هیچگونه کبودی نمی شوند. حدود 40درصد از بیماران نیز دچار کبودی مختصر شده و در ده درصد بیماران، کبودی شدت بیشتری خواهد داشت. مقدار ورم و کبودی صورت، به پیچیدگی فرایند جراحی و نیز ویژگی های آناتومیکی بدن هر بیمار بستگی دارد.

مراحل کاهش این عارضه

هر چند بخش عمده ورم در طول چند هفته اول بعد از جراحی می خوابد ولی قبل از اینکه ورم فروکش کند، نخست به یک نقطه اوج می رسد. نگران نباشید. این اتفاق در طول روزهای سوم و چهارم بعد از عمل کاملاً طبیعی است. هر بیمار دارای ویژگی های منحصر به فردی در بدن خود است و به بیان کلی دوره ریکاوری برای هر بیمار، الگویی متفاوت دارد.

ورم بینی گوشتی بعد از جراحی

هر قدر پوست بینی ضخیم تر باشد مدت زمان بیشتری برای رسیدن به نتیجه نهایی، مورد نیاز خواهد بود. به همین دلیل بیمارانی که به واسطه گوشتی بودن بینی شان، پوست بینی ضخیم تری دارند گاهی به 18 ماه زمان نیاز دارند تا ورم بینی شان به طور کامل فروکش کند. بعلاوه، اگر بینی تحت جراحی ترمیمی قرار گرفته باشد زمان ریکاوری آن در مقایسه با ریکاوری جراحی بینی اولیه طولانی تر خواهد بود. علت این است که پوشش بافت نرم بینی در بیمارانی که یک بار جراحی روی بینی شان انجام شده است، ضخیم تر است.

در برخی افراد خصوصاً آنهایی که پروسیجر پیچیده تری شامل شکل دهی خارجی و داخلی در بینی شان انجام شده است، ورم نوک بینی را برای مدت بیشتری تجربه خواهند کرد. به طور کلی، جراحی بینی عملی است که در آن باید صبور بود و گاهی لازم است انتظار این را داشت که ورم بینی بعد از یکسال فروکش کند.

ورم یکطرفه

گاهی ممکن است بعد از عمل بینی احساس کنید بینی تان کج شده و این برایتان بسیار نگران کننده باشد. اما نگران نباشید. این حالت اغلب به دلیل توزیع غیر یکنواخت ورم در بینی رخ می دهد که تحت عنوان ورم یکطرفه بینی خوانده می شود و این احساس را در شکل ظاهری بینی ایجاد می کند که بینی کج شده است. روش هایی از قبیل ماساژ دادن بینی و روش های دیگر برای رفع سریع این ناهماهنگی به کار گرفته می شود.

توصیه های بهترین جراح بینی در خصوص عوامل موثر روی کاهش ورم بینی بعد از عمل

جراح بینی در طول جلسه مشاوره توصیه هایی را در خصوص مراقبت های بعد از عمل بینی در اختیار شما قرار می دهد که بعد از عزیمت به منزل، ماموریت شما برای اجرا آنها آغاز می شود. تعدادی از این توصیه ها که از نظر دکتر فرزان رضایی یکی از بهترین جراحان بینی، می تواند بسیار کارگشا باشد به شرح زیر است.

  • ورم بینی را می توان با بالا گرفتن سر، بیشتر کاهش داد. این کار شامل قرار دادن چند بالش در زیر سر در زمان خوابیدن یا استراحت کردن قابل اجراست.
  • استفاده از کمپرس یخ نیز برای کمک به کاهش پف و درد خصوصاً در طول 48 ساعت اول بعد از جراحی بسیار موثر است. ولی باید دقت داشته باشید که هر دوره قرار دادن کمپرس یخ، نباید بیشتر از 10 -15 دقیقه طول بکشد. بعلاوه بهتر است کمپرس را در یک حوله تمیز بپیچید تا شدت سرمای آن باعث سوختگی پوست نشود. زمانی که کیسه یخ را روی صورت قرار می دهید مراقب باشید به بخیه ها و گچ بینی آسیبی وارد نشود.
  • از جا بلند شوید و به آرامی در فواصل زمانی و مکانی کوتاه قدم بزنید تا خون در پاها به گردش در آمده و از ورم بینی و صورت تان بکاهد.
  • حتماً مواد غذایی مقوی و غنی از عناصر مفید برای بدن برای سرعت گرفتن بهبود میل کنید. آناناس به دلیل برخورداری از یک آنزیم بسیار مفید، یکی از میوه هایی است که میل کردن آن در دوره بهبود، توصیه می شود. از غذاهای شور و پر نمک اجتناب کنید.
  • پزشک به شما تکنیک هایی مختلفی را در سرعت گرفتن روند بهبود توصیه می کند. روش هایی از قبیل پی آر پی و تزریق کورتون و نیز استفاده از پمادهای موضعی راهکارهایی است که در صورت نیاز از سوی پزشک برای بیمار تجویز می شود. شستشوی بینی با اسپری های سالین و مصرف فراوان آب برای آبرسانی کافی به بدن و برخی راهکارهای دیگر که قالب درمان های خانگی از بین بردن ورم بعد از عمل بینی مورد استفاده قرار می گیرند نیز می تواند تاثیرات قابل ملاحظه ای را در پیشرفت روند بهبود بر جای گذارد.

آمپول کورتون برای کاهش تورم دماغ

نظرات درمورد ورم بینی بعد از عمل و مهار آن با تزریق امپول کورتون در میان متخصصین مختلف، متفاوت است. اگر استفاده از این راهکار یکی از مواردی است که آن را مد نظر قرار داده اید حتماً با پزشک خود مشورت کرده و از او نظرخواهی کنید.

Message Us on WhatsApp